Lite av varje...

 
Nu har jag börjat få igen krafterna - de få jag har efter min lunginflammation, och det har hänt en del saker. Dagen efetr jag fått min diagnos efter det dramatiska besöket på akuten och hemgång med antibiotika och kortison, ringde min lungläkare. Han hade fått kännedom om mitt tillstånd och ville veta hur det var med mig, inte alla läkare som gör så. Jag har alltid hållits att vara tjurig för att jag väntar i det längsta att söka hjälp och det fick jag nu veta igen, men man vill ju inte besvära i onödan känner jag. Om detta aber påminde läkaren mig och sa att nu måste jag skärpa mig - grav KOL är inget man ska nonchalera. Då han hörde att jag inte hade trygghetslarm ansåg han att det skulle jag skaffa med en gång. Sagt och gjort ringde jag handläggaren på kommunen och ansökte om larm. Då hon fick veta hela "historien" prioriterades jag och inom 2 dagar var larmet installerat, det känns verkligen tryggt för nu får jag snabb hjälp när det behövs. Hade veckan före bett hyresvärden om en ny toastol för den gamla var så missfärgad av all kalk, och hör och häpnad så godkändes det. Nu har jag en som sparar på vattnet - två lägen.... jättebra. Summa summarium, allting händer ibland på en gång.
 
Har också fått min snälle sons gamla IPad för att bland annat kunna läsa böcker på den - ojojoj så roligt det var , jag har redan många timmar med den. Finns mycket annat man också kan använda den till, men mitt tekniska kunnande är inte fullt ut ännu, men vänta bara... jag ska pröva mig fram.
Då jag mycket sitter vid köksbordet långa stunder och löser korsord och numera även läser på plattan, tycker  jag att den vanliga köksstolen blir obekväm - vill gärna vara nära bordskanten för att inte spänna mig så mycket. Så i lördags tog jag hojen och åkte till pingstkyrkans seconhand-butik och där hittade jag en precis lämplig kontorsstol - modell äldre. Den kostade bara 70 kr och jag får den hemkörd imorgon...skönt.
 
Innan jag blev sjuk hade jag påbörjat en ordentlig utrensning i mina garderober, igår avslutade jag gardinskåpet. Det blev en nästan full sopsäck med gardiner som hängt i flera år samt såna som jag inte gillade så skarpt. Satte sedan ut säcken i soprummet ifall någon ville shoppa gratis och nu är allt borta, det är ju bra att de kan komma till användning igen hos någon som vill ha dem och behöver dem. Det blir en så kallad återvinning.
 
Idag har en städfirma jag anlitat varit hit och putsat mina fönster....före det såg det ut som det alltid var dimmigt ute och då solen sken var det katastrof. Nu är de så rena och fina och med nya gardiner uppsatta känns det så jättehärligt och är så fint, man får nästan vårkänslor.
 
 

Kommentera här: